RÅD OM GRAFIKK OG UTFORMING
Utnytt plassen
• Mange lager først mobilannonse, der er det minst plass. Når man så skal lage desktop-annonseformatet er det smart å utnytte den bedre plassen man har.
• Forstørr opp og spre tekst og grafikk-elementene. Dette gjør at tekster blir enklere å lese og annonsen enklere å forstå.

Pass på tekst-kontrasten
• Sørg for god kontrast – at fargeforskjell mellom tekst og bakgrunnen til at det er lett å lese teksten.
• God kontrast er særlig viktig med små tekststørrelser. Det er faktisk lovpålagte krav til såkalt «universell utforming». I tvil? Sjekk med https://www.tpgi.com/color-contrast-checker/
Eksempel: Hvit tekst på lys blå bunn er ikke så lett å lese

Unngå å forstørr opp grafiske elementer
• Forstørrer man opp grafikk-elementer blir de uskarpe og tekst blir vanskelig å lese
• Å krympe større grafikk-elementer ned går fint.

Fjern ikke-lesbare elementer
• Mange annonser har produktreg-nummer, de trengs ikke i Norge og mange mobilannonser blir disse kodene uleselig. Bruke den begrensede plass og oppmerksomheten til budskapet.
Hvordan?
• For å kunne redigere annonsemateriell må man ha originalfilene, sannsynligvis Photoshop-filer.
• Photoshop-filene består av lag og da kan man redigere tekst og bytte elementer.
• Be også om å få tilsendt logoer og viktige grafiske elementer separat. Da kan man krympe dem selv og få skarpe, fine annonser.
Animasjonsregler
• Man kan lage to typer annonser: Statiske bilder eller animasjoner. Dersom man lager animasjoner i GIF eller HTML-format, kan man vise flere tekstbudskap og grafiske elementer.
•Lag gjerne animasjoner og overganger, men Tidsskriftet ber deg unngå forstyrrende blinke-effekter.
RÅD OM TEKST
Vær så konkret som mulig
• Kampen om lesernes tid og oppmerksomhet er enorm
• Være konkret og tydelig på hva leseren vil få dersom de klikker på annonsen
• «Nyhet innen X» er vagt. Hva er forbedringen? Skriv heller fks. «Raskere behandling» eller «Nyhet: Kun en kapsel daglig for «behandling av Y.»
• Bruk en såkalt «call to action», en avsluttende oppfordring, på en knapp, fks. Les mer, delta på, les om fordelene…
• Oversette tekster til norsk
To typer annonser
• For annonser for konkrete medikamenter er det bare lov å vise produktnavn, virkestoff og logo til selskapet.
• Andre mulige typer annonser forteller om studier, informasjonsmøter, behandlingsalternativer og annet. De peker da til informasjonssider.